Svartvit tårta med spets och Magnolia

Jag har tillbringat den störta delen av min vakna tid ute i finvädret på sistone var av den dåliga uppdateringen. Utöver det har jag bakat tårtbottnar och pysslat med dekorationer för framtida tårtor. Det har en viss förmåga att hopa sig och allt ska helst göras samtidigt men så är det ibland.

Men nu till helgens tårta som blev en svartvit tårta med en fantastiskt fin ätbar spets och en Magnolia. Tårtan var först tänkt tills idag men planerna ändrades med kort varsel och den skulle istället vara klar en dag tidigare vilket ställde till det lite och kom att innebära nattarbete, omprioritering och stress in i det sista då dyrbara timmar plötsligt försvann men med tanke på förutsättningarna blev jag ändå nöjd även om jag helst hade jobbat lite till på blomman som tyvärr hade lite dåliga torkförutsättningar för att jag skulle få den som jag ville. Utöver det hade jag gärna slängt dit en våning till men då hade förmodligen det sista dygnen behövt bestå av 48h istället för 24h. Ibland tvingas även jag att inse sina begränsningar 😉

kollagher

Tårtan består av Jappmousse, rårörda hallon och gelehallonfluff. Den är spacklad med chokladsmörkräm och täckt med marsipan.

 

6 tankar på “Svartvit tårta med spets och Magnolia

    • Spetsen har jag gjort med en Magic Decor silikonmatta, den Europeiska varianten av Sugarveil om du har hört talas om det? Man blandar som ut en gele som man brer ut över mattan och sedan sätter man in den i ugnen i några minuter innan den är klar för användning 🙂 Finns att köpa på bla Strössel och Annat, såg dock att just min matta verkar vara tagit ur sortiment 😦 Blir i alla fall väldigt vackert och effektfullt

  1. Hej verkligen en ursnygg tårta. Jag har en fråga använder man sugarvil icing eller vad är det för slags gelé du användt? Sedan en till fråga kan man färga gelén med pastafärg om man önskar en annan färg på spetsen? Med vänlig hälsning, Malin

    • Hej och tack så mycket. Kul att du gillar den 🙂

      Mattan och gelen är från magic decor. Den europeiska varianten av sugarveil. Den går antingen att färga direkt lr om man hellre vill måla eller spraya den efteråt, det väljer du själv. Hoppas det var till någon hjälp. Lycka till!

  2. Hej.
    Supersnygg tårta! Har en liten fråga angående spetsen. Vet du hur länge man kan ha den liggandes innan man sätter den på tårtan om man har den väl packetterad? Kan man lägga på den på tårtan dagen innan tårtan ska ätas om underlaget är marsipan eller smälter spetsen då?
    Tack på förhand.
    MVH/ Pernilla

    • Hej Pernilla!

      Va roligt att höra 🙂 Jag vet inte riktigt hur länge man kan ha dom liggandes faktiskt. Jag har aldrig provat själv då jag använt det direkt. Det beror förstås lite på vad du ska ha det till men ska spetsen formas och den behöver sin spänst hade jag nog gjort det när den är relativt nygjord för att vara på den säkra sidan. Vore trist om den spricker. Men du kan absolut göra den dagen innan, inga problem 🙂

      Lycka till!

Lämna en kommentar