Frillycake- Stora bakutmaningen

Efter att ha blivit tipsad om den stora bakutmaningen av Nina från ”Hela Sverige bakar 2012”  så tyckte jag efter lite fundering att det kunde vara en rolig grej att vara med. Framför allt för att jag fick chansen att göra den frillycake som länge har kliat i fingrarna 🙂

Eftersom jag bara hade några dagar på mig och jag inte hann beställa det jag hade tänkt mig så fick jag ta mig en tur till en butik i stan där dom som ”vanligt” hade slut det jag skulle ha när det är lite bråttom så jag fick klura lite på plats och åkte därefter hem med en ny bild i huvudet som visserligen inte var lika skarp som grundidén men med bottnarna bakade var det inte direkt läge att backa ur. Det fick helt enkelt lösa sig.

Skulle bli hemskt glad om ni har en minut över och ville ge den era röster HÄR genom att skriva vilket bidrag du röstar på i en kommentar 🙂 Jag har bidrag nr 7.

blingframifran

Tårtan består av en vaniljbotten, limemousse, rårörda jordgubbar och en créme cheese ballerina kladdkakefyllning och är sedan spacklad med vaniljsmörkräm. Bottenvåningen är täckt med wiltons sugarpaste för att jag ville ha den vit medan den övre våningen är täckt med sugarpasten som blev över och resten marsipan. Recept finner ni längre ner.

blingtvå

”Frillyn” har jag gjort av sugarpaste som jag sedan penslat med lite pärlemoskimmer. Blommorna är gjorda i sugarpaste som jag blandat i lite Tylo Powder. Blommornas mitt har jag rullat i glitter och rosens kanter är även dom penslade med glitter. Sist men inte minst har jag fäst ett silverband runt den övre våningens nederkant och strött ytterligare lite glitter över tårtan. En tårta med bling helt enkelt 😉

blingframifran3

Den nedre våningen är bakad i en form på 22cm och den övre i en (hög)form på 15cm. Eftersom jag ville ha dom höga och fina så använde jag krage och gjorde smeten till båda formarna samtidigt och dubblade nedanstående recept och fördelade sedan smeten jämt i formarna (hällde något mer i den större formen).

Vaniljbotten:
5 ägg
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl potatismjöl
2,5 – 3 tsk bakpulver
1/2 tsk vaniljpulver

Gör så här:
Vispa ägg och socker ljust och riktigt pösigt.
Tillsätt vaniljpulver.
Blanda de torra ingredienserna och häll sedan ner mjölblandningen i smeten och rör om. Häll därefter upp i formen.
Ställ in i ugnen på 175 grader på nedersta falsen i ca 45 minuter. Eftersom det är så olika från ugn till ugn så använd provsticka.

 

Rårörda jordgubbar
Räcker till en normalstor tårta på ca 24cm. Till den här tårtan gjorde jag ungefär en och en halv sats (450g jordgubbar).

300 g jordgubbar
3 tsk marsanpulver
ev lite socker

Gör så här:
Mosa jordgubbarna med en gaffel eller mixa dem i en matberedare. Tillsätt lite marsanpulver för att få jordgubbsmoset lite tjockare och smaka därefter av sötman. (Själv brukar jag inte tillsätta något socker men det är en smaksak).

Använder du frusna bär så låt dom tina och rinna av ordentligt innan du mosar/mixar dom. Alternativt kan du koka bort vätskan.

 

Limemousse
3 st gelatinblad
2,5 dl grädde
2,5 dl creme fraiche
1 dl socker
1,5 tsk vaniljsocker
Pressad limesaft och skal
av 2 stora eller 3 mindre limefrukter

Gör så här:
Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 minuter. Värm upp limesaften och smält gelatinbladen i en kastrull och ställ åt sidan.
Vispa grädden fluffig
Vispa creme fraiche och socker på låg hastighet tills sockret löst sig och tillsätt därefter limeskalet. Häll i limesaften och blanda ner grädden.
Låt stå i kylen tills den tjockat till sig.

 

Creme cheese Ballerina kladdkaka
4 pkt Ballerina kladdkaka
300 g creme cheese

Gör så här:
Krossa eller hacka kakorna så att du får en kladdig smuldeg. Blanda ner creme cheesen och och rör om tills allt är blandat.

 

Vaniljsmörkräm
115 g rumsvarmt smör
4 dl florsocker
2 tsk kokande vatten
1/2 tsk vaniljpulver

Till den här tårtan tripplade jag ovanstående recept.

Gör så här:
Vispa smöret ordentligt. (Ju längre du vispar desto mindre smörsmak) Jag brukar vispa 8-10 min.
Tillsätt florsocker lite åt gången och därefter vaniljpulvret.
Tycker du smörkrämen är för hård och vill ha den lösare så tillsätter du en skvätt kokande vatten.

LYCKA TILL! 🙂

… Du glömde väl inte att rösta…

6 tankar på “Frillycake- Stora bakutmaningen

  1. Röst är lagd på din tårta 🙂
    En liten fråga, eller två 😉 när du gör dina figurer på tårtorna gör du dom av sugarpaste? Och hur får du till färg på allt, köper du redan färgad sugar paste ? Jag har börjat göra tårtor men bara med ”platta” grejer på, jag har inte prövat göra figurer än 🙂

    • Det tackar vi för 🙂

      Det stämmer att jag gör mina figurer främst av sugarpaste. Ibland marsipan. Jag köper nästan aldrig färdigfärgad pasta, bortsett ifrån om jag ska ha rött eller riktigt svart. Annars färgar jag själv med pastafärg som är som en gel som man knådar in. Dryg och bra är den också. Du får testa 🙂

  2. Hej!

    Vilken härlig blogg du har 🙂 Jag ser att du har massor av goda recept på din blogg och jag tänkte att jag skulle tipsa om Hittarecept.se. Vi är en sökmotor för recept som skickar besökare till matbloggare. Massor av bloggar har redan gått med, titta gärna på matbloggstoppen och se om det skulle vara något för dig: http://www.hittarecept.se/matbloggstoppen

    Med vänlig hälsning,

    Emilie
    Hittarecept.se

Lämna en kommentar